Para ořechy (juvie ztepilá): přírodní antioxidant i antidepresivum

Latinský název: Bertholletia excelsa

Para ořechy a zdraví
Para ořechy

Para ořechy jsou semena stromu, který se nazývá juvie ztepilá. Odedávna je používali amazonští indiáni, dnes jsou ovšem oblíbená i mimo Jižní Ameriku.

Výskyt: juvie ztepilá roste přirozeně v amazonské části Jižní Ameriky. Její semena jsou dnes ovšem oblíbená i v dalších částech světa. Název para ořech ostatně s největší pravděpodobností získala díky tomu, že k jejich vývozu sloužil přístav Pará v Brazílii. Jiné zdroje ovšem uvádějí, že název pochází od místních pralesních indiánů. Tento strom je každopádně velmi složité vyšlechtit, takže naprostá většina para ořechů na světových trzích pochází právě z této oblasti.

Popis a účinné látky: juvie ztepilá, která je řazena do čeledi hrnečníkovitých, může dorůstat až do výšky 50 metrů, což z ní činí jeden z největších stromů Amazonie. Listy jsou podlouhle oválné a mohou být dlouhé až 35 centimetrů. Květy mají žlutou barvu a mezi jejich charakteristické rysy patří skutečnost, že nevábně páchnou. Plodem je tobolka, uvnitř které se vyskytují semena. Ta mají tvrdou skořápku, v níž se nachází bílá jádra.

Jádra jsou velmi kalorická, proto se nedivme, že domorodcům v Amazonii slouží jako jeden z hlavních zdrojů energie. Kromě toho však obsahují velké množství účinných látek. Jedná se o vitamíny ze skupiny B či E, mastné kyseliny a minerály jako selen, hořčík, vápník či železo.

Užitečné části: využívána jsou právě semena.

Para ořechy jako vynikající antioxidant i antidepresivum

Mezi hlavními účinky para ořechů musíme jmenovat jejich antioxidační vlastnosti, díky kterým dokážou zpomalit proces stárnutí, protože chrání před vyšším množstvím volných radikálů v organismu. Konzumace para ořechů se ovšem doporučuje i z dalších důvodů. Díky skutečně vysokému obsahu vitamínu B1 jsou velmi vhodné pro jedince, kteří trpí nervovými problémy. S jejich pomocí lze totiž snížit podrážděnost a deprese a zlepšit koncentraci a celkovou činnost psychiky.

Para ořechy také snižují hladinu „špatného“ LDL cholesterolu a pozitivně mohou působit i na srdce. Kromě toho kladně ovlivňují činnost štítné žlázy a prospívají i kloubům, pokožce, vlasům a nehtům. Doplňme, že v rostlinné říši byste jen těžko hledali tak bohatý zdroj selenu. Tento minerál má sice v menších dávkách kladný vliv na lidské zdraví, nicméně ve větším množství škodí. Doporučováno je tedy konzumovat pouze několik para ořechů denně. Navíc nezapomeňte, že na tyto semena se může rovněž projevit alergická reakce.

Jak využít para ořechy (nejen) v kuchyni?

Para ořechy jsou dnes v tuzemských obchodech již běžně k dostání, a to buď se skořápkou či bez skořápky, ale také solené, slazené nebo pražené. Můžete je tedy konzumovat samotné, ale uplatnění naleznou rovněž při přípravě dalších pokrmů. Nadrcené je lze přidat do sladkých jídel, případně do různých salátů. Využití se pak nabízí i v polévkách a můžete je také péct. Navíc vám doporučujeme zakoupit olej z para ořechů, pro který jistě v kuchyni naleznete nejrůznější uplatnění.

Právě olej z para ořechů lze využít mnoha způsoby. Kromě toho, že má velmi zajímavou nutriční hodnotu díky obsahu výše zmíněných účinných látek, jej můžete použít i vnějšně. Podle některých názorů se kupříkladu jedná o jeden z nejlepších olejů na hydrataci pokožky, a to díky přítomnosti kyseliny olejové v kombinaci s vitamínem E. Navíc může pomoci i lesku vlasů. Doporučuje se vyzkoušet několik týdnů aplikovat jednu lžičku oleje po jejich umytí.

Upozorňujeme: para ořechy se celkem rychle kazí, takže pokud víte, že je v nejbližší době nevyužijete, kupte si je raději v nevyloupané formě. Při konzumaci pak nezapomeňte semena pořádně rozžvýkat, aby došlo k uvolnění všech účinných látek.

Pěstování juvie ztepilé

Jak už jsme uvedli v úvodu našeho článku, tento strom se prozatím nedaří příliš dobře vyšlechtit. Je totiž náročný na půdu a potřebuje tropické klima, takže má vysoké požadavky na teplotu. Většímu rozšíření pak brání i jeho rozměry. Navíc začíná plodit až v 15. roce života. Na druhou stranu lze juvii ztepilou pěstovat ze semen, a to v zakrslé formě v nádobách. Ačkoli se může jednat o zajímavou okrasnou rostlinu, její pěstitelé se plodů nedočkají, protože plodit nikdy nebude.

Tip na závěr: velmi zdravé jsou rovněž pekanové ořechy, které si v Evropě také získávají stále větší oblibu.

Sdílet příspěvek:

Co jsou vlastně superpotraviny a co se mezi ně řadí?

Rady, tipy a novinky
08/04/2019 Petr Jiránek 1
Termín „superpotraviny“ je českým překladem anglického slova „superfoods“. Vzhledem k tomu, že v posledních desetiletích dochází ke zvýšenému zájmu o zdravý životní styl, je tento pojem stále rozšířenější. Jeho definice je ovšem poněkud problematická. Často [...]

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*