Brusinky obsahují řadu látek, které mají pozitivní účinky na lidské zdraví

Latinský název: Vaccinium vitis-idaea L.

Brusinky jsou plody známy především jako vynikající příloha k různým pokrmům, součásti nápojů či džemů. Věděli jste však, že mají rovněž léčivé účinky?

Výskyt: brusnice brusinka roste v chladnějších oblastech Evropy, Asie či Severní Ameriky, kde její plody odedávna konzumovali indiáni, neboť dobře věděli o jejich vlastnostech. Rostlina přitom roste i za polárním kruhem. Rovněž v našich podmínkách se vyskytuje i v horských a podhorských oblastech.

Popis a účinné látky: brusnice brusinka je křovinatá rostlina, která patří do čeledi vřesovcovitých. Dorůstá do výšky maximálně 30 cm a její stonek i oddenek jsou zdřevnatělé. Listy jsou střídavé a vejčité. Květy v květenství hroznu mají bílou, narůžovělou či růžovou barvu. Objevují se přitom od května do července. Plodem jsou brusinky, tedy menší červené bobule, které obsahují řadu látek, jež mají pozitivní účinky na lidské zdraví. Jedná se např. o vitamín C, minerály nebo organické kyseliny.

Užitečné části: využívány jsou především plody.

Brusinky a zdraví

Jak už jsme zmínili výše, o pozitivních vlastnostech brusinek věděli severoameričtí indiáni po celá staletí. V posledních dekádách ovšem vyvolaly velký zájem i mezi lékaři, neboť se stále více ukazuje, že je původní obyvatelé amerického kontinentu skutečně nepoužívali pro nic za nic. Toto ovoce obsahuje antioxidanty, které mají příznivý vliv na srdce i oběhový systém a údajně také na některé druhy rakoviny. Vitamín C zase posiluje obranyschopnost, a to např. v období chřipek.

Zřejmě nejdůležitější látky, které brusinky obsahují, brání usazování bakterií na sliznicích. Tyto organismy se proto z těla dostávají dříve, než zde mohou způsobit jakoukoli neplechu. Kladně tedy působí na močové cesty, jejichž zánět samozřejmě není ničím příjemným, leč jde o běžný problém zejména u žen. Brusinky mohou nicméně poměrně výrazně urychlovat léčbu infekcí močových cest a navíc snižují možnost opakování zánětu.

Protipřilnavé účinky se ovšem pozitivně projevují také na dalších místech lidského těla. Tak například v žaludku brání vzniku vředů a nedovolují usazování bakterií ani v ústech, což snižuje riziko zánětu dásní. Jedná se tedy o vynikající prevenci proti mnoha potenciálním komplikacím. Navíc je lze používat v době, kdy trpíte průjmy, přičemž působí rovněž močopudně. Zkrátka a dobře spojení „brusinky a zdraví“ rozhodně jde dohromady.

Upozorňujeme: kvůli některým obsaženým látkám nejsou brusinky vhodné pro lidi s vysokým krevním tlakem a ledvinovou dietou.

Použití brusinek v kuchyni i jinde

Brusinky jsou v našich luzích a hájích stále spíše součástí nápojů či sladkých jídel. Ve skutečnosti však s nimi lze výborně dochutit řadu neslazených pokrmů. Předně se jedná o různé druhy masa (hodí se např. k mletému, zvěřině či ke svíčkové) a sýra (grilovaný hermelín či camembert). V sušené formě mohou navíc výtečně dochutit třeba houbovou polévku. A samozřejmě si je můžete pořídit rovněž jako různé extrakty, pastilky, ale jsou také součástí léků, zubních past či kosmetiky.

V průběhu zimních měsíců si lze připravit výtečný brusinkový punč, který může zahřát i děti, neboť neobsahuje žádný alkohol. 250 gramů brusinek, plátky zázvoru, jeden svitek skořice zalijte zhruba 900 ml vody. Tu přiveďte k varu a následně na mírnějším plameni vařte cca 10 minut. Pak koření vyjměte, brusinky sceďte a šťávu vymačkejte do jiného hrnce. Vraťte do ní koření a přidejte jablečný či hruškový džus, vanilkový lusk nakrájený na čtvrtiny a krupicový cukr. Povařte dalších 10 minut na mírném plameni a na konci přidejte nakrájenou hrušku na plátky a čerstvé brusinky.

Pěstování brusnice brusinky

Brusnice brusinka roste i u nás, přesto si ji můžete vypěstovat, což není nijak složité. Daří se jí v kyselých půdách, které jsou chudé na minerály (svahy kopců a hor jehličnatých lesů či mokřinová prostředí), za to vyžaduje dostatek vlhkosti. Ideální podmínky má tedy právě v mírném pásu na severní polokouli. Vysazuje se především na jaře, přičemž preferuje polostín. Samotné brusinky jsou potom sbírány zejména na podzim, a to konkrétně od září do listopadu.

Tip na závěr: aktuálně si lze u nás pořídit i klikvu velkoplodou, které se říká rovněž kanadská brusinka.

Sdílet příspěvek:

Vitamín A – důležitý (nejen) pro zrak

Vitamíny a minerály
29/03/2018 Petr Sivok 0
Vitamín A patří mezi vitamíny, které jsou rozpustné v tucích. Důležitější však je skutečnost, že má významný vliv na lidské zdraví, a to v pozitivním i negativním smyslu. Nejprve však trocha teorie. Vitamín A se [...]

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*