Chutné a zdravé koření kari

Využití kari koření v kuchyni
Koření kari při využití v kuchyni

Kari (curry) je tradiční indický (původně tamilský) pokrm. Jedná se o kousky masa a zeleniny v husté omáčce. K dochucení přitom byla používána směs koření. Právě její znalost dovezli Britové na evropský kontinent a pojmenovali ji poněkud nepřesně kari koření. Pod tímto názvem jej však v jeho domovině neznají. Kari je v každém případě složením podobné směsi garam masála. Existují ovšem i další podobné vlastnosti. Obě koření jsou kupříkladu nejen výtečné pro použití v kuchyni, ale mají zároveň zajímavé účinky na lidské zdraví!

Složení kari koření: nejdůležitější složkou je kurkuma, ale patří sem i kardamom, koriandr, římský kmín, pepř, zázvor, skořice, bazalka, česnek, pískavice či chilli. Některé z těchto složek ovšem často chybí, a naopak se objevují i další.

Léčivé účinky koření kari

Vzhledem k pestrému složení, obsahuje kari koření velké množství účinných látek. Jedná se např. o vitamíny (ze skupin A, B, C, E nebo K), minerály (vápník, železo, hořčík, draslík apod.) nebo omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Hlavní složkou je ovšem kurkuma, proto obsahuje velké množství kurkuminu, který disponuje mnoha zajímavými účinky na lidské tělo. Dle některých studií by např. stačila jedna špetka kari na každé jídlo, aby člověk přibíral pomaleji na váze.

Toto koření je ovšem daleko prospěšnější. Jmenovat musíme podporu imunity a detoxikaci organismu, ale také výborné antioxidační vlastnosti. Kromě toho dokáže pomoci s artritidou, osteoporózou a účinně působí proti zánětům. Kladný vliv má i na stres a deprese, trávící soustavu a kardiovaskulární systém, a to včetně krevního oběhu, hladiny krevního cukru a cholesterolu. Mluví se dokonce i o pozitivním působení u velmi závažných onemocnění jako Alzheimerova choroba či rakovina kůže. Pokud tedy doposud kari koření příliš nepoužíváte, přemýšlejte o změně.

Využití kari koření v kuchyni

Koření kari má typicky žlutou barvu a specifickou chuť, která je hořce-pálivá. Někteří lidé si na něj tedy nejprve potřebují zvyknout. Ze začátku proto doporučujeme používat obezřetně. Kari je samozřejmě součástí většiny receptů indické a vůbec jihoasijské kuchyně. Můžete jej ale přidat i do mnoha dalších pokrmů. Hodí se totiž k různým druhům masa, k tofu i zeleninovým jídlům, do omáček a polévek, případně k dochucení salátů a rýže. Využití je zkrátka velmi pestré.

Recept na přípravu koření kari: směs si samozřejmě lze jednoduše koupit. I doma si ale můžete připravit kari koření, které bude navíc blízké tomu původnímu. Stačí smíchat 80 g kurkumy, 60 g koriandru, 50 g kardamomu, 30 g římského kmínu a pískavice řecké seno, 10 g pepře a 2,5 g mletého chilli. Právě pálivé papričky se sice původně do směsi nepřidávaly, později se však stali její součástí.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Koření kari
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*