Rybí tuk: podstatný zdroj omega-3 mastných kyselin

Rybí tuk ve skleničce a na lžičce
Rybí tuk

Rybí tuk je tuk obsažený v rybích tkáních. Takovým konstatováním jsme zřejmě nikoho  nešokovali. Zajímavější jsou ovšem jeho vlastnosti. Obsahuje totiž omega-3 mastné kyseliny, a to konkrétně kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA). Nutno dodat, že se jedná o dva nejdůležitější zástupce této skupiny. A jedním dechem musíme doplnit, že esenciální mastné kyseliny jsou podstatné pro lidské zdraví. Ty jsou přitom obsaženy v mnoha potravinách, právě rybí tuky jsou ale jejich bohatým zdrojem. Navíc obsahují i vitamíny A, D a E.

Proč si zajistit pravidelný příjem rybího tuku?

Omega-3 mastné kyseliny v prvé řadě podporují kardiovaskulárního systém, neboť mají kladný vliv na cévy a srdce.Tím pádem budete jejich konzumací předcházet rizikům vzniku srdečních onemocnění. Pozitivně navíc ovlivňují i hladinu cholesterolu v krvi a snižují krevní tlak, takže pomáhají předcházet ateroskleróze a infarktu. Další významnou funkcí omega-3 mastných kyselin (a tedy i rybího tuku) je podpora imunitního systému. A v neposlední řadě se jedná o prevenci artritidy a revmatismu.

Rybí tuk se doporučuje konzumovat ženám při menstruaci, protože zmírňuje bolesti a další potíže běžné v tomto období. Kladně ovšem působí i na pokožku a různé záněty. Jeho příjem by si měli zajistit rovněž sportovci, neboť se podílí na výkonu i budování svalové hmoty. Rybí tuky ovšem mají pozitivní vliv také na nervovou soustavu (snižují např. příznaky deprese) a na její správný vývoj. Proto by je v každém případě měly konzumovat těhotné a kojící ženy, jakož i malé děti.

Mohlo by vás zajímat: pokud rybí maso nejíte, ať už z etických či jiných důvodů, vězte, že se omega-3 mastné kyseliny nacházejí i v rostlinách. Jejich kvalitním zdrojem jsou např. chia semínka či lněná semínka, ale vyzkoušet můžete také fazole mungo a především mořské řasy.

Jaké ryby s obsahem omega-3 mastných kyselin konzumovat?

Rybí tuk „nalezneme“ především v tučných rybách. V tomto ohledu vám můžeme doporučit zejména lososa, makrelu, sardinky, ančovičky anebo sledě. Nutno ovšem dodat, že omega-3 mastné kyseliny se v rybách nevyskytují přirozeně a ryby jej ani neprodukují. Ve skutečnosti je mořští živočichové ve svém těle hromadí konzumací planktonu. Netvrdíme tedy, že je pravidelný příjem rybího tuku nezbytný, nicméně příjem omega-3 mastných kyselin rozhodně ano. Lidské tělo si je totiž neumí vytvořit samo!

Doporučujeme: chcete-li získávat tyto látky právě z ryb, ideálně je konzumujte čerstvé, nebo alespoň „přímo“. Aktuálně jsou sice k dispozici i různé želatinové kapsle s rybím olejem, ale vydáte-li se touto cestou, měli byste vědět, že některé z nich nejsou příliš účinné.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Rybí tuk
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*