Fazole mungo: zdravá luštěnina z Asie

Latinský název: Vigna radiata

Fazole Mungo a klíčky
Fazole Mungo

Fazole mungo jsou zhruba pětimilimetrová semena z teplomilné rostliny vigna zlatá (Vigna radiata), jejíž původní domovinou je Asie. Pěstuje se ovšem i u nás. Tato luštěnina každopádně svým vzhledem i chutí připomíná klasický hrášek. Člověkem je přitom konzumována od nepaměti, a to nejen díky svěží chuti, ale také pro pozitivní účinky na zdraví. Ty byly ostatně v současnosti potvrzeny vědeckými studiemi. Příznivci zdravého stravování tedy rozhodně mohou mungo fazole zařadit do svého jídelníčku.

Účinky fazolí mungo na lidské zdraví

Mungo fazole obsahují celou řadu účinných látek, mezi něž patří omega 3 a omega 6 kyseliny, kyselina pantothenová a listová, minerální látky jako hořčík, železo či vápník, vitamíny (A, B, C, E a K), betakaroten, bílkoviny, vláknina nebo polysacharidy. I když přitom obsahují právě sacharidy, hladinu cukru v krvi zvyšují jen pozvolna, a jsou proto vhodné i pro diabetiky. Navíc je mohou konzumovat také celiaci (lidé alergičtí na lepek) a žádná negativa nemají ani pro těhotné a kojící ženy.

Fazole mungo působí kladně na obranyschopnost organismu a na trávící soustavu. Mají totiž pozitivní vliv na vyprazdňování a celkově podporují trávení. Kromě toho podporují i hubnutí, neboť dodávají pocit sytosti. Pomáhají rovněž s inhibicí škodlivého LDL cholesterolu, čímž se podílejí na prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Navíc dovedou chránit před volnými radikály a mohou údajně pomoci i při rakovině, přičemž kladný vliv již byl částečně prokázán při nádoru tlustého střeva.

Jak si fazole mungo připravit či jak naklíčit mungo?

Tuto zdravou a chutnou luštěninu lze konzumovat v několika formách, a to jako přírodní, oloupanou nebo naklíčenou. Sehnat ji přitom můžete v obchodech se zdravou výživou. Před přípravou fazolí mungo je nechte přes noc namočené ve vodě, ačkoli by měla stačit i kratší doba. Následně vodu slijte a vařte v čerstvé vodě, jinak totiž neodstraníte látky, které způsobují nadýmání. Navíc je nutné solit až na úplný závěr vaření, neboť v opačném případě budou příliš tvrdé.

Vzhledem k tomu, že při tepelné úpravě mungo fazolí dochází ke ztrátě mnoha účinných látek, doporučujeme spíše přípravu klíčením, neboť čerstvé klíčky jsou obecně zdravé. Kupte si neloupané fazole, propláchněte a nechejte až tři dny klíčit ve vlhkém prostředí. Nezapomínejte je ovšem pravidelně proplachovat vodou (cca dvakrát denně), jinak by totiž mohly shnít či zplesnivět. Až klíčky dosáhnou zhruba dvou centimetrů délky, jsou po dalším propláchnutí připraveny ke konzumaci.

Doporučujeme: mungo klíčky lze přidat do míchaných salátů, zeleninových polévek, směsí s vločkami atd. Vyzkoušet koneckonců můžete např. salát z klíčků s mrkví a pekingským zelím, který dochutíte olivovým olejem, octem, sojovou omáčkou, cukrem a solí.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Fazole mungo: zdravá luštěnina z Asie
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*