Cizrna beraní: zdravá luštěnina pro celou rodinu

Latinský název: Cicer arietinum L.

Cizrna
Cizrna

Cizrna patří mezi kvalitní luštěniny, které jsou velmi prospěšné. Na rozdíl od podobných bylin navíc nenadýmá, což je její další vynikající vlastností.

Výskyt: jednotlivé druhy cizrny rostou především v oblasti od Přední po Střední Asii. Cizrna beraní je jediným druhem, který je pěstován, a to v Asii, Africe, Severní Americe, Austrálii  či v jižní Evropě. Obecně se jí spíše daří v sušších a teplejších oblastech. Sluší se dodat, že se jedná o jednu z prvních domestikovaných rostlin vůbec, takže ji člověk pěstuje více než 11 000 let.

Popis a účinné látky: tato bylinka z čeledi bobovitých dosahuje výšky až 1 metru a je pokryta chloupky. Má několik lodyh a lichozpeřené listy s délkou cca 5 cm. Květenství je hroznovité a v lusku se nacházejí 1 až 2 semena. Z účinných látek jmenujme polysacharidy, bílkoviny a vlákninu, dále minerální látky (železo, zinek či draslík), lysin, izoflavony, vitamín E, kyselinu listovou a kyselinu linolovou, což je důležitá esenciální mastná kyselina.

Užitečné části: používána jsou především semena.

Cizrna jako zdravá luštěnina

Cizrna, které se říká i „římská hrách“, patří mezi kvalitní luštěniny, které jsou velmi prospěšné. Na rozdíl od podobných bylin navíc nenadýmá, což je její další vynikající vlastností. Kromě toho se jedná o vhodnou potravinu pro osoby alergické na lepek (tzv. celiaky) a mohou si ji dopřát i těhotné a kojící ženy. Umožňuje tedy obohatit jídelníček v podstatě všem, a to i při různých dietách. Jaké jsou ale konkrétní kladné vlivy této luštěniny na lidské zdraví?

Jedním z nejdůležitějších pozitiv je, že cizrna dokáže snižovat hladinu škodlivého LDL cholesterolu, čímž významně přispívá k prevenci ucpávání cév. Celkově pak pomáhá předcházet kardiovaskulárním chorobám. Zároveň zvyšuje obranyschopnost organismu a podílí se také na jeho pročišťování. Máte-li tedy potíže s trávením, i v takovém případě vám doporučujeme pravidelně konzumovat cizrnu, neboť působí kladně na vyprazdňování či žaludeční potíže.

Tato stále oblíbenější luštěnina navíc podporuje metabolismus, pomáhá chránit před osteoporózou a snižuje hladinu cukru v krvi, takže je vhodná i pro diabetiky. Podílí se rovněž na zdravém růstu kostí a má pozitivní vliv na zrak. Doplňme, že je cizrna beraní často dávána do souvislostí s protirakovinnými účinky, a to zejména díky vysokému obsahu izoflavonů. Chcete-li tedy rozšířit svůj osobní či rodinný jídelníček o zdravou potravinu, začněte třeba právě cizrnou.

Upozorňujeme: stejně jako cizrna nemusí výrazně nadýmat ani fazole adzuki nebo mungo. Za tuto vlastnost totiž mohou obecně u luštěnin některé nestravitelné cukry, jež se vyskytují ve vodě, ve které se namáčí nebo vaří. Stačí je tedy důkladně propláchnout.

Připravte cizrnu beraní sobě i dětem

Díky jemné chuti si tuto luštěninu většinou oblíbí i děti, což je vynikající zpráva pro rodiče. V každém případě ji před přípravou raději namočte, aby byla lehce stravitelná. A jak si cizrnu udělat? Možností máte celou řadu. Lze ji samozřejmě klasicky uvařit, ale využívány jsou také další způsoby úpravy jako smažení, paření či pražení. Navíc je výborná i na sladko, což opět ocení zejména mladší ročníky. Z této luštěniny se vyrábí rovněž falafel, což jsou fritované placky, jež nabízejí i rychlá občerstvení s kebabem a mohou si je dát i vegetariáni.

Z cizrny se navíc vyrábí i další u nás oblíbený pokrm, tedy hummus. Ačkoli v našich podmínkách nezní tento název příliš lákavě, jedná se o výtečnou pomazánku ze Středního východu, která je levná, zdravá a snadno připravitelná. Stačí, když smícháte 4 hrnky uvařené cizrny, 2 stroužky česneku, půl lžíce sezamu či sezamového krému a půl hrnku citronové šťávy a přeměníte vše na kaši. Pak přidáte vodu a vytvoříte krémovou hmotu, kterou již následně stačí jen dosolit.

Pěstování cizrny beraní

Pokud byste si chtěli cizrnu beraní vypěstovat, je důležitá, aby chytila jarní vláhu. Na druhou stranu jí rozhodně neprospějí přízemní mrazíky, takže byste měli být opatrní. V průběhu letních měsíců bylince naopak vyhovuje sucho a horko. Prospívat jí tedy nebude časté a intenzivní deštivé počasí. Bude-li se rostlinkám dařit, měli byste být připraveni na skutečnost, že se v každém lusku nachází jen jedno zrno. Může tedy trvat o něco déle, než veškerou úrodu dostanete ven.

Sdílet příspěvek:

Sušená (pečená) rajčata s bazalkou – jednoduchý a chutný recept

Recepty
09/09/2018 Katerina 0
Věděli jste, že rajčata obsahují mnohé účinné látky jako vitamíny (A, B, C, E nebo K), minerály (draslík, železo, fosfor, vápník či hořčík), vlákninu anebo karoten? Díky tomu pomohou s celou řadou problémů. Konkrétně mají antioxidační vlastnosti, takže zpomalují stárnutí, a jsou vysoce zásadotvorné. [...]

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*