Cizrna beraní: zdravá luštěnina pro celou rodinu

Latinský název: Cicer arietinum L.

Cizrna
Cizrna

Cizrna, které se říká i „římská hrách“, patří mezi kvalitní luštěniny, které jsou velmi prospěšné. Na rozdíl od podobných rostlin navíc nenadýmá, což je její další vynikající vlastností. Kromě toho se jedná o vhodnou potravinu pro osoby alergické na lepek, ale vše postupně….

Výskyt: jednotlivé druhy cizrny rostou především v oblasti od Přední po Střední Asii. Cizrna beraní je jediným druhem, který je pěstován, a to v Asii, Africe, Severní Americe, Austrálii  či v jižní Evropě. Obecně se jí spíše daří v sušších a teplejších oblastech.

Popis a účinné látky: rostlina dosahuje výšky až 1 metru a je pokryta chloupky. Má několik lodyh a lichozpeřené listy s délkou cca 5 cm. Květenství je hroznovité a v lusku se nacházejí 1 až 2 semena. Z účinných látek jmenujme polysacharidy, bílkoviny a vlákninu, dále minerální látky (železo, zinek či draslík), lysin, izoflavony, vitamín E, kyselinu listovou a kyselinu linolovou, což je důležitá esenciální mastná kyselina.

Užitečné části: používány jsou semena.

Cizrna jako zdravá luštěnina

Cizrna, které se říká i „římská hrách“, patří mezi kvalitní luštěniny, které jsou velmi prospěšné. Na rozdíl od podobných rostlin navíc nenadýmá, což je její další vynikající vlastností. Kromě toho se jedná o vhodnou potravinu pro osoby alergické na lepek (tzv. celiaky) a mohou si ji dopřát i těhotné a kojící ženy. Umožňuje tedy obohatit jídelníček v podstatě všem, a to i při různých dietách. Jaké jsou ale konkrétní kladné vlivy cizrny na lidské zdraví?

Jedním z nejdůležitějších pozitiv je, že tato luštěnina dokáže snižovat hladinu škodlivého LDL cholesterolu, čímž významně přispívá k prevenci ucpávání cév. Celkově pak pomáhá předcházet kardiovaskulárním chorobám. Zároveň zvyšuje obranyschopnost organismu a podílí se také na jeho pročišťování. Máte-li tedy potíže s trávením, i v takovém případě vám doporučujeme pravidelně konzumovat cizrnu, neboť působí kladně na vyprazdňování či žaludeční potíže.

Tato stále oblíbenější luštěnina navíc podporuje metabolismus, pomáhá chránit před osteoporózou a snižuje hladinu cukru v krvi, takže je vhodná i pro diabetiky. Podílí se rovněž na zdravém růstu kostí a má pozitivní vliv na zrak. Doplňme, že je cizrna beraní často dávána do souvislostí s protirakovinnými účinky, a to zejména díky vysokému obsahu izoflavonů. Chcete-li tedy rozšířit svůj osobní či rodinný jídelníček o zdravou potravinu, začněte třeba právě cizrnou.

Připravte cizrnu beraní sobě i dětem

Díky jemné chuti si tuto luštěninu většinou oblíbí i děti, což je vynikající zpráva pro rodiče. V každém případě ji před přípravou raději namočte, aby byla lehce stravitelná. A jak si cizrnu udělat? Možností máte celou řadu. Lze ji samozřejmě klasicky uvařit, ale využívány jsou také další způsoby úpravy jako smažení, paření či pražení. Navíc je výborná i na sladko, což opět ocení zejména mladší ročníky.

Recept na hummus: ačkoli v našich podmínkách nezní tento název příliš lákavě, jedná se o výtečnou pomazánku ze Středního východu, která je levná, zdravá a snadno připravitelná. Smíchejte 4 hrnky uvařené cizrny, 2 stroužky česneku, půl lžíce sezamu či sezamového krému a půl hrnku citronové šťávy a přeměňte vše na kaši. Pak přidejte vodu a vytvořte krémovou hmotu, kterou již následně stačí jen dosolit.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Cizrna beraní
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*