Lecitin: látka, která pomáhá při cukrovce

Lecitin je obsažen ve žloutcích

Lecitin patří mezi látky, o kterých jste už možná slyšeli, ale nedovedete si je přesně zařadit. Na jeho příjem by se každopádně měli zaměřit diabetici, stejně jako lidé, které sužují další zdravotní neduhy.

Co je lecitin?

Lecitin je látkou, která spadá mezi tuky, a to přesněji mezi fosfolipidy. To jsou složené lipidy, které mj. obsahují fosfor. Lecitin je přitom podstatný, neboť se nachází ve všech buněčných membránách živočichů a rostlin a podílí se na životně důležitých reakcích. Tyto fosfolipidy jsou přítomny v lidském těle, nicméně je přijímáme rovněž ve stravě. Dostatek lecitinu se může pozitivně projevit na našem zdraví a jeho nedostatek může být naopak problematický, a to třeba u diabetiků.

Jaké potraviny lecitin obsahují?

Samotný název „lecitin“ znamená „žloutek“. Nepřekvapí tedy, že se nachází především ve vaječných žloutcích. Velké množství lecitinu je ovšem obsazeno v buňkách semen rostlin. Navíc se vyskytuje ve vnitřních orgánech živočichů (játra, srdce, mozek apod.). V posledních letech se nejvíce lecitinu vyrábí ze sójových bobů a hojně se používá v potravinářském průmyslu. Ačkoli byl zpočátku brán jen jako náhražka lecitinu z vajec, v současné době může být rostlinný lecitin dokonce silnější.

Lecitin a cukrovka

Lecitin je považován za vhodný doplněk stravy diabetiků. Dieta „cukrovkářů“ totiž může v organismu způsobit nedostatek látek, které jsou v tomto fosfolipidu obsaženy (cholin či esenciální mastné kyseliny). Navíc jeho příjem může pomoci odstraňovat tuk a zlý „LDL“ cholesterol z krevního oběhu, což mohou být projevy poruch lipidového metabolismu. Ten mohou způsobit různé faktory jako např. tučná strava, ale mj. sem patří rovněž diabetes mellitus.

Další pozitivní účinky lecitinu

Lecitin může lidem pomoci i s dalšími neduhy, které běžně sužují člověka ve 21. století. Není tedy divu, že by měl být nedílnou součástí dietetické výživy.

  • Jak už jsme naznačili, lecitin patří mezi významné odpůrce cholesterolu přijímaného ve stravě. Pomáhá tedy stabilizovat jeho hladinu v organismu.
  • Složky lecitinu jako cholin či inositol podporují léčbu nemocných jater. Jaterní buňky navíc chrání, takže mj. snižují negativní vliv alkoholu na játra.
  • Lecitin může mít kladný vliv i na zvýšený krevní tlak, čímž chrání proti závažným problémům, jako je mozková příhoda.
  • U sportovců může příjem lecitinu podpořit regeneraci, protože dodává energii svalům.
  • Lecitin podporuje činnost centrální nervové soustavy. Zlepšuje tedy paměť a schopnost koncentrace, účinkuje při poruchách spánku a může být prevencí mentálních nemocí.

Tip na závěr: lecitin by měl člověk přijímat z plodin, které nebyly geneticky upraveny. To platí především pro diabetiky, jimž by použité chemické přípravky nemusely prospět.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*