Klíčení semínek a luštěnin (pěstujeme) – jak na to?

Zkoušeli jste už někdy klíčení semínek a luštěnin, například klíčky z čočky, munga, adzuki a slunečnice? Naklíčená semínka nebo luštěniny jsou doslova vitamínovou bombou. Mají obrovské množství vitamínů, minerálů, jsou bohaté na bílkoviny a enzymy. Při klíčení se enzymy v plodinách aktivují a jejich obsah je v této době maximální. Pro představu 1 lžíce naklíčených semínek ředkviček obsahuje stejné množství vitamínů a minerálů jako 30 bulviček ředkviček.

Výhodou klíčků je, že jsou lehce stravitelné. Při klíčení se složité cukry, které mohou působit nadýmavě, štěpí na jednoduché, dobře stravitelné. Konzumace syrových klíčků se doporučuje například i při léčbě cukrovky a srdečních onemocnění.

Zvolili jsem ten nejjednodušší způsob klíčení.

Fáze 1: Vzali jsem si sklenici se šroubovacím uzávěrem. Ve víčku jsem udělali pomocí šroubováku a kladívka pár dírek. Vsypali jsem do sklenice hrstku klíčky z čočky, munga, adzuki a slunečnice (dále již budeme popisovat jen čočku) a vše zalili vodou.

Fáze 2: Nechali jsem čočku v klidu bobtnat dle přiložené tabulky 8 hodiny. Potom jsem do sklenice nalili čerstvou vodu, protřepali a přes děravé víčko jsme nechali pořádně vodu vykapat (přibližně 5 minut).

Fáze 3: Po vykapání jsem místo víčka dali gázu, zagumičkovali a nechali na parapetu okna (ne na přímém slunci). Čočku jsem proplachovali 2x-3x denně, jak si na to zvyknete, je to pak otázka pár minut. Proplachování je velmi důležité, jinak by Vám klíčky mohli začít plesnivět. Čočka musí být ve vlhku, ale nesmí stát ve vodě. Nesmí být zavřená (zapařila by se), ale ani odkrytá, to by zase začala osychat, proto ta gáza. Přímo před Vašima očima čočka ožije a začne klíčit. Klíčky jsou k jídlu už 4 den po namočení.

Fáze 4: Až budou klíčky pro Vás tak akorát velké, vysypte je do velkého síta, naposledy propláchněte pořádně studenou vodou, nechte okapat a pak ještě oschnout rozložené na utěrce.

Fáze 5: Až budou klíčky suché, dejte je do uzavíratelné krabičky a v ledničce Vám vydrží i týden. Můžete si s nimi zdobit saláty, chleby, přidat si je do pomazánky nebo tak jako já, jíst je samotné jen tak.

Ale pozor – i dobrého pomálu, takže byste neměli zkonzumovat více jak hrst klíčků denně.

Závěr: Zkoušeli jsme klíčky z čočky, munga, adzuki a slunečnice. Nejvíce nám chutnali ty slunečnicové. Fazolkám adzuki trvalo klíčení nejdéle (7 dní). Luštěniny klíčením několikrát zvětší svůj objem, proto jich nedávejte na začátek bobtnat zbytečně moc, stačí hrstka. Ke klíčení jsou nejvhodnější luštěniny, jako jsou například čočka, fazolky mungo, hrách nebo cizrna. Naklíčit můžete i semínka řeřichy, hořčice či vojtěšky z obilnin můžete vyzkoušet špaldu, oves, žito, ječmen, pohanku nebo ta slunečnicová semínka. Klíčit raději nezkoušejte klasické fazole, obsahují totiž látky, které jsou pro nás ve větší míře jedovaté. Ty se spolehlivě ničí varem, proto je konzumujte pouze vařené. Semínka ke klíčení koupíte za pár korun v prodejnách se zdravou výživou. Nedávejte klíčit k jídlu semínka koupená v zahradnictví, ta jsou namořená a nejsou tedy ke konzumaci vhodná. Určitě klíčení vyzkoušejte.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*