Banány – kvalitní zdroj energie

Pozitivní vliv banánů na lidské zdraví
Čerstvé banány

Banány zná úplně každý. Toto protáhlé ovoce se dokonce stalo nechvalně známým pomníkem minulého režimu, protože nekonečné fronty na banány, které navíc do obchodů obvykle přicházely pouze v období vánoční svátků, jsou jedním ze symbolů socialistického „dostatku“. V současné době si je tento žlutý zdroj zdraví naopak možné koupit na každém kroku, což má ovšem vzhledem k jeho tropickému původu negativní dopad na životní prostředí.

Banány jsou v každém případě plody banánovníku (Musa), což je rod bylin z čeledi banánovníkovitých, která byl domestikován v jihovýchodní Asii. Patří přitom mezi nejzdravější plody na světě. Stačí se ostatně zaměřit na seznam účinných látek. Jedná se o sacharidy ve formě cukrů a vlákniny, dále vitamíny (zejména B, C a E), minerály (hořčík, draslík nebo železo) anebo aminokyselinu tryptofan. Ovšem pozor! Nezralé banány obsahují větší množství sacharidů ve formě škrobů, což nemusí mít dobrý vliv na trávení.

Mohlo by vás zajímat: banány nejsou pouze ovoce, ale existuje i zeleninová varianta, a to tzv. plantain. Ten je větší a nemá sladkou chuť.

Pozitivní vliv banánů na lidské zdraví

Banány jsou vzhledem k vysokému obsahu jednoduchých sacharidů kvalitním zdrojem energie. Lidské tělo navíc přeměňuje tryptofan na serotonin, tzn. neurotransmiter, který pozitivně působí na naši náladu. Není tedy divu, že má toto žluté ovoce kladný vliv při depresích a dalších psychických potížích. Nervovou soustavu přitom posiluje celkově. Banány navíc obsahují vysoké množství antioxidantů, takže dokážou chránit buňky organismu proti působení škodlivých volných radikálů.

Banány by do svého jídelníčku měli zařadit i lidé trpící anémií (chudokrevností), neboť díky vysokému obsahu železa podporují tvorbu hemoglobinu. Vliv ovšem mají i na příznivou regulaci krevního tlaku. Dát si minimálně jeden banán bývá doporučováno také při trávících potížích, jako je např. pálení žáhy či zácpa, a dokonce mohou pomoci i při žaludečních vředech. Další zajímavou vlastnost představuje i možnost snížení tělesné teploty. Neměli byste přitom vyhazovat ani banánovou slupku, protože ta po přiložení kladně účinkuje na vyrážku, rány po kousnutí hmyzem či bradavice.

Banány mohou být součástí sladkých i slaných jídel

Banány je samozřejmě vhodné konzumovat čerstvé, abych v nich zůstaly zachovány všechny účinné látky. Jíst je lze samotné, mohou se stát součástí ovocných smoothie anebo čerstvou a zdravou ozdobou dortů. Uplatnění pak nacházejí i v různých receptech na sladká jídla, neboť bývají používány do koláčů, lívanců apod. Banány jsou ovšem používány i v receptech na slané pokrmy, neboť je lze kombinovat se sýry či masem, i když takové spojení asi nesedne úplně každému.

Recept na „železné“ smoothie: chcete-li si připravit zdravý krémový nápoj plný železa, stačí smíchat 1 banán, půl šálku zmrazených jahod, 1 šálek špenátu, 1 šálek řapíkatého celeru a 1 lžíci dýňových semínek. Následně už jen zalijete 1 šálkem mandlového mléka a rozmixujete.

Pěstování banánovníku v bytě a na zahradě

Banánovník může dorůstat i do výšky přes 15 metrů, nicméně existují rovněž zakrslejší varianty, které lze pěstovat v bytě. Vzhledem k původu v tropických oblastech vyžadují vysokou vlhkost a teplotu zhruba mezi 20 a 25 °C, přičemž podstatná je i vydatná zálivka a dostatek světla. Doplňme, že v našich podmínkách lze pěstovat různé odrůdy banánovníku. Pro pěstování v bytě je zřejmě nejoblíbenější Dwarf Cavendish, ale existují rovněž mrazuvzdorné varianty jako např. Musa basjoo, které lze pěstovat na zahradě.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 42
    Shares

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*