Arašídy: zdraví prospěšné, zejména při cukrovce a zvýšeném cholesterolu

Pečené a osolené arašídy

Arašídy zná snad úplně každý, a to i pod názvem buráky či burské oříšky. Jenže právě poslední označení není tak úplně přesné, respektive je zcela chybné. Arašídy totiž nemají s ořechy vůbec nic společného. Ve skutečnosti jde o semena podzemnice olejné a jedná se o luštěninu. Tato rostlina z čeledi bobovitých pochází z Jižní Ameriky, kde byla pěstována již v roce 4 000 př. Kr. S člověkem tedy koexistuje dlouhou dobu. Lidé ji přitom používají nejen kvůli chuti, ale také díky účinkům.

Arašídy nám mohou pomoci s mnoha neduhy, ale ne bez rizik

Arašídy obsahují mnoho zdraví prospěšných látek, ať už se jedná o bílkoviny, tuky, sacharidy ve formě vlákniny, vitamíny (B5, B9 a E), minerály (železo, hořčík, vápník či zinek) nebo omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Díky tomu mají kladný vliv na lidské zdraví. Za zmínku jistě stojí snižování hladiny LDL cholesterolu v krvi, kontrola hladiny krevních cukrů, podpora trávení a metabolismu, pozitivní působení na psychiku nebo navození pocitu sytosti, díky čemuž jsou doporučovány během procesu shazování přebytečných kilogramů.

Ovšem pozor! Konzumace arašídů není tak úplně bezproblémová. Naopak jde o jednu z potravin, která způsobuje potravní intoleranci. Ba co víc, někdy je dokonce označována za nejnebezpečnější alergen vůbec. Ačkoli v České republice dosud nebyl zaznamenán případ úmrtí, v jiných částech světa nejsou takové tragédie výjimečné. Za nejpodstatnější alergeny jsou přitom považovány v arašídech obsažené bílkoviny, a to konkrétně violin a konglutinin.

Jak poznat, že nastal problém? Alergická reakce neboli anafylaktický šok nastupuje velmi rychle a mezi hlavní symptomy patří svědění, vyrážka, nízký krevní tlak anebo otok v krku. Dodejme, že nejproblematičtější jsou pražené arašídy a panenský arašídový alej (lisovaný za studena).

Využití buráků v kuchyni

Arašídy znají asi všichni z různých oslav, kde patří k nejoblíbenějším pamlskům. Chcete-li přitom naplno využít jejich kladný vliv na zdraví, měli byste si je pořídit ještě ve slupce či v lusku. Konzumovat je lze samozřejmě přímo, ale uplatnění nacházejí rovněž ve sladkých pokrmech nebo zeleninových salátech. Mezi oblíbené pochutiny ovšem patří také arašídové máslo. Buď jak buď, arašídy jsou populární rovněž v asijské kuchyni, což asi není překvapující informace pro pravidelné návštěvníky čínských restaurací.

Pěstování podzemnice olejné

Podzemnici olejnou si můžete sami vypěstovat. Podmínkou je pouze kypřejší půda, která by měla obsahovat písek. Ideální byste ale měli rostlinu předpěstovat v květináči, a to za co nejvyššího přístupu světla a pravidelné zálivky. K vysazení do venkovní půdy by přitom mělo dojít v polovině května, kdy už nehrozí takové riziko přízemních mrazíků. Až podzemnice olejná začne kvést, doporučujeme zalévat méně a po objevení plodů opět začněte s výraznějším zaléváním.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

2 komentáře

  1. U arasidu jde o to se s nimi neprejidat mnoho a kazdy den jako se to stava v Severni Americe, kde maji dospeli a deti alergické potize casto.

  2. Tak arašídy jsou mastné jak sviňa, takže rozhodně nejsou zdravé – vůbec ne pro cukrovkáře. Navíc je po nich žízeň a pochybuju, že je někdo zapíjí vodou. A kurňa, proč buráky? Arašídy jsou arašídy, tak je to správně. Protože jak sám autor píše, nejedná se o ořechy, tak proč je sám nazývá buráky? (od „burské oříšky“)

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*