Vitamín B neboli B-komplex je zásadní pro metabolismus

Vitamíny ze skupiny B, které se souhrnně nazývají B-komplex, jsou rozpustné ve vodě. Většina ostatních vitamínů (vyjma „céčka“) je naopak rozpustná v tucích. Buď jak buď, do této skupiny dnes bývá řazeno osm vitamínů, a to B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxin), B7 (biotin či také vitamín H), B9 (kyselina listová) a B12 (kobalamin). Každá z těchto látek je velmi důležitá pro lidské zdraví, ačkoli každá poněkud jinak. Vesměs ale mají zásadní vliv na metabolické funkce organismu.

Mohlo by vás zajímat: ptáte se, proč do této skupiny nepatří např. vitamín s číselným označením 4? Jedná se o tzv. adenin, který byl v minulosti skutečně označován jako B4, nicméně aktuálně již za vitamín považován není.

Jaké potraviny jsou bohaté na „béčka“?

Vitamín B je obsažen v mnoha potravinách živočišného i rostlinného původu. Jedná se o masné výrobky, sýry či kvasnice, případně luštěniny, celozrnné obiloviny, pseudoobiloviny, ořechy, hnědou rýži nebo lahůdkové droždí. Samozřejmě že některé vitamíny B jsou obsaženy v konkrétních potravinách. Tak například kyselina listová (B9) se hojně vyskytuje v listové zelenině. Doplňme, že naprostou většinu zástupců B-komplexu je užitečné konzumovat v co nejpřirozenější formě, tedy ideálně z čerstvé zeleniny a ovoce (např. z avokáda).

Tip: ačkoli jsou mnohé vitamíny B obsaženy v obilovinách, nachází se v klíčcích. Ty jsou ovšem při průmyslovém zpracování a následně výrobě bílého pečiva odstraněny. Skutečně byste tedy měli konzumovat především celozrnné obiloviny.

B-komplex a vliv na lidské zdraví

Vitamín B je pro lidské zdraví zcela zásadní, takže by jej šlo bez problémů zařadit mezi esenciální látky. Jak už jsme uvedli výše, jednou z nejdůležitějších vlastností je vliv na správné fungování metabolismu. Vitamíny B1 a B2 kupříkladu pomáhají přeměňovat sacharidy v energii, takže jejich dostatek je mj. velmi důležitý pro fyzicky aktivní lidi.

Na metabolických procesech se podílí i většina dalších zástupců z B-komplexu. Vitamín B6 přitom např. pomáhá zvyšovat působení vitamínů B1 a B2. Účinky této skupiny jsou ovšem daleko širší. Vliv totiž mají rovněž na správném fungování nervové či kardiovaskulární soustavy (např. vitamín B12).

Upozorňujeme: právě vitamín B12 se nachází takřka výhradně v živočišných produktech. Ačkoli se uvádí, že jej obsahuje rovněž chlorella či lahůdkové droždí, tyto zdroje nejsou brány jako spolehlivé. Vegani ho tedy často doplňují z doplňků stravy. Jeho nedostatek se totiž projevuje chudokrevností či zhoršením duševních schopností.

Nedostatek a nadbytek vitamínu B

Při nedostatečné konzumaci potravin, které obsahují vitamín B, se mohou objevit různé negativní příznaky. O některých jsme již psali v souvislosti s „B-dvanáctkou“, ale existují i mnohé další. Všechny sice nemá smysl vyjmenovávat, ale je nutné si uvědomit, že dostatečný přísun „béček“ je opravdu zásadní pro lidské zdraví.

Vzhledem k tomu, že vitamíny z B-komplexu nejsou rozpustné v tucích, neexistuje větší riziko předávkování (tzv. hypervitaminóza). Snad jen nadměrná konzumace masa obarveného niacinem (B3) se může projevit zarudlou pokožkou, pocitem tepla, bolestí břicha či snížením krevního tlaku.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 1
    Share

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*