Chcete zkusit ve svém jídelníčku něco nového? Skvělý zdroj bílkovin, vlákniny a vitamínů

Tempeh neboli „javánské maso“ je oblíbený především v Indonésii, nicméně i na Západě se již drahně let jedná o známou potravinu. Tu už dnes navíc nepoužívají pouze vegetariáni a vegani.

Za vznikem tempehu stojí náhoda

Tempeh patří mezi potraviny, jež mají svůj původ v oblasti Orientu, ale „našly“ si cestu i na Západ. Tím se nijak neliší např. od tofu, které je navíc rovněž vyráběno ze sójových bobů. Tempeh ovšem vzniká jejich fermentací, na což se přišlo v podstatě náhodou. Lidé totiž uchovávali sójové boby v listech a zjistili, že prorůstají plísní. Následně se tohoto procesu začalo dosahovat záměrně. V současné době je tato luštěnina nakládána do kultur Rhizopus oligosporus či Aspergilius oryzae, proroste jimi a vzniká tvrdý produkt bílé barvy.

Kde můžeme tempeh ochutnat?

Tempeh si po svém „příchodu“ na Západ velmi rychle získal oblibu mezi vegetariány a vegany. Proto se dal původně sehnat převážně v obchodech se zdravou výživou, což platí dodnes a navíc si jej lze jednoduše objednat i online. Díky zajímavé chuti a výživovým hodnotám jej ovšem do svého jídelníčku stále častěji zařazují i další lidé. Rostoucí poptávka tedy způsobila, že jej dnes nabízejí i mnohé supermarkety, a to v různých variantách (natural, uzený, marinovaný nebo smažený).

Využití tempehu v kuchyni

Tempeh bývá označován jako „javánské maso“. Díky existenci vícero variant je jeho využití v kuchyni velmi široké. Uzený tempeh lze např. použít v receptech, v nichž byste běžně použili uzené maso (např. do bramborových knedlíků), případně další uzené pokrmy. Marinovaná varianta je zase velice vhodná do hamburgerů. Tempeh ovšem nalezne uplatnění také v polévkách, omáčkách, výtečně se hodí do salátů, rizot, na špagety a do mnoha asijských pokrmů.

Vliv tempehu na lidské zdraví

Tempeh je nejen zajímavou alternativou masných a mléčných výrobků, ale uznání dosahuje i díky své výživové hodnotě. Sójové výrobky jsou obecně známy pro vysoký obsah bílkovin, stejně jako vlákniny, na druhou stranu bývají hůře stravitelné. Bílkoviny a vláknina v tempehu jsou ovšem díky procesu fermentace stravitelné výrazně lépe. V „javánském mase“ je navíc obsaženo i velké množství vitamínů ze skupiny B-komplex. Často se dokonce hovoří o výskytu vitamínu B12, jehož příjem je jinak především ve veganské stravě poněkud problematický. Musíme ovšem podotknout, že na Západě se používá čistá plísňová kultura, díky čemuž je množství vitamínu B12 spíše zanedbatelné.

Zajímavosti o tempehu

  • O tom, že je tempeh, kvalitním zdrojem bílkovin, svědčí skutečnost, že se jedná o hlavní zdroj proteinů na Jávě, tedy na nejzalidněnějším ostrově světa.
  • Zatímco uzený, smažený a marinovaný tempeh lze používat i za studena, bílý tempeh (natural) je vhodné tepelně upravit.
  • Bílý tempeh je chuťově dosti specifický, proto bývá doporučováno začít s již upravenými variantami.
  • Tempeh sice bývá nazýván „javánské maso“, označován je nicméně i jako „sójový hermelín“. Tento sýr je totiž vyráběn podobný způsobem, čímž vzniká bílá plíseň na povrchu.
  • Tempeh neobsahuje pouze bílkoviny, vlákninu a vitamíny B, ale také další zdraví prospěšné látky, především minerály jako vápník, železo nebo hořčík.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 323
    Shares

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*