Hrušky: ovoce, které kladně působí na hubnutí, trávení i vylučování

Hrušky jsou zdravým ovocem
Hrušky

Hrušky jsou zdravým ovocem, které chutná. Jedná se o plody hrušně (Pyrus), což jsou stromy z čeledi růžovitých, přičemž stejně jako u jablek jde o malvice, tzn. plody dužnaté a nepukavé. Hrušky patří mezi ovoce, které obsahuje poměrně malé množství vitamínu C (na rozdíl třeba právě od jablka). Lépe jsou na tom s vitamínem B, především se v nich ale vyskytují minerální látky. Zmínit musíme především vysoké množství draslíku, ale obsahuje rovněž hořčík, železo, mangan či zinek. Navíc se v nich nachází rovněž vláknina. Není tedy divu, že na lidský organismus mají kladný vliv.

Léčivé účinky hrušek. S čím nám mohou pomoci?

Hrušky obsahují často až 83 % vody. Jedná se tedy o přirozený zdroj hydratace organismu. Velmi vhodnou potravinou jsou proto v průběhu horkých letních měsíců. Jejich vliv na lidské zdraví je ovšem daleko širší. Kupříkladu nám mohou pomoci s činností trávící soustavy. Příznivý vliv mají na střevní peristaltiku, stejně jako na záněty. Navíc se podílí na vylučování moči, neboť působí diureticky a dezinfikují močovou soustavu. Kromě toho pomáhají rozpouštět močové a žlučové kameny.

Hrušky také obsahují jen malé množství kalorií, takže jsou vhodnou potravinou při shazování přebytečných kilogramů. Optimální tělesná hmotnost je přitom jedním z předpokladů zdraví kardiovaskulárního systému. Ten ovšem hrušky podporují i díky dalším vlastnostem. Doporučovány jsou např. lidem při poruchách srdeční činnosti a krevního oběhu. A zmínit samozřejmě musíme i kladný vliv na krevní tlak. Zkrátka a dobře se ani zdaleka nejedná pouze o chutné ovoce.

Upozorňujeme: hrušky nedisponují úplně ideální stravitelností, takže nebývá doporučováno jich konzumovat příliš. To platí především pro syrové ovoce z hrušní.

Jak využít hrušky v kuchyni?

Hrušky obsahují nejvíce živin v syrovém stavu, takže jsou vhodné čerstvé, kdy je lze kupříkladu použít do ovocných salátů či ke kompotování. Vzhledem k výše zmíněné horší stravitelnosti však nemusí být úplně od věci ani tepelná úprava. Z tohoto ovoce si lze připravit marmeládu nebo džem, velmi lahodný je také hruškový koláč a uplatnění se nabízí i v dezertech. Hrušky lze ovšem také péct a dusit (např. s medem), případně si je připravit s kysaným zelím. Využít je pak samozřejmě lze i jako základní ingredienci k výrobě nápojů, a to např. zdravého hruškového džusu, případně už méně zdravé hruškovice. A doplňme, že je možné využít i listy hrušní.

Recept na zdravý odvar z listů hrušně: 100 g mladých a čerstvě natrhaných listů přelijete zhruba 1 l horké vody a necháte louhovat cca 5 až 10 minut. Odvar působí kladně např. na močové cesty.

Pěstování hrušní. Náročně, nebo nikoli?

Hrušně patří v našich podmínkách k nejpěstovanějším ovocným stromům. Rostou ovšem téměř všude na světě. Jejich pěstování není příliš náročné (ač náročnější než u jabloní),takže ho zvládnou i začínající zahradníci. I když existuje více variant hrušek, těmto ovocným stromům obecně vyhovuje spíše sušší a mírně teplejší klima. Mají proto rádi slunná stanoviště, která byste měli vybrat tak, aby byla chráněná před větrem. Hrušním rovněž vyhovují propustné půdy (ideálně s dostatkem dusíku).

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 14
    Shares

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*