Amarant: zdraví prospěšné rostliny z Ameriky

Amarant
Amarant a amarantové semínka

Možná jste již název „amarant“ někdy slyšeli, ale nedokážete si jej zařadit. Jedná se tedy o jiný název pro botanický rod laskavec, do kterého patří přes 60 druhů rostlin. Domovinou tohoto rodu je americký dvojkontinent, kde jej používali již Mayové, Aztékové a Inkové. Amarant přitom patří mezi tzv. pseudoobiloviny, stejně jako např. quinoa. Nejde proto o obilovinu, ačkoli je v lecčem podobný a může si i obdobně připravovat. Na druhou stranu ovšem neobsahuje lepek, což znamená, že patří mezi rostliny vhodné pro celiaky. Jeho konzumace je navíc zdraví prospěšná.

V čem je amarant důležitý pro lidské zdraví?

Konzumována jsou především semínka amarantu. Z hlediska léčivých účinků totiž obsahují řadu účinných látek. Jsou výrazným zdrojem rostlinných proteinů a vlákniny, navíc se v nich nachází esenciální aminokyselina lysin, nenasycený uhlovodík skvalen, tuky s nenasycenými mastnými kyselinami, vitamín E a minerální látky jako železo, vápník anebo zinek. Již z toho je tedy patrné, že konzumace semen amarantu je doporučována. Jaké účinky konkrétně mají?

Předně snižují hladinu cholesterolu v krvi, takže se jedná o účinnou prevenci proti různým srdečním chorobám. Preventivně působí i proti ateroskleróze, tedy kornatění tepen, a zároveň podporují imunitu organismu. Mluví se rovněž o snižování hladiny cukru v krvi, což je důležité při cukrovce. Kladný vliv mají i při zácpě. Některé zdroje potom hovoří také o preventivních účincích proti nádorovým onemocněním, a to např. proti rakovině prsu anebo rakovině plic.

Tip: vzhledem k vysokému obsahu rostlinných bílkovin a železa, je amarant často doporučován vegetariánům a veganům. Výše jsme zmínili rovněž celiaky. Ovšem pozor! Některé výrobky s amarantovou moukou obsahují rovněž mouku pšeničnou, takže je nutná jistá obezřetnost.

Jak si amarant připravit?

Amarantovou mouku lze v podstatě používat jako „klasickou“ mouku, tedy např. na pečení rozličných pokrmů. Amarant je navíc možné využít k zahuštění polévek či omáček. Připravovat je možné i samotná semena, která lze dusit anebo upražit, po čemž mají oříškovou chuť. Hodí se i do salátů, případně do müsli nebo jogurtů. Kromě semen jsou někdy používány i listy amarantu, a to opět třeba do salátů, přičemž je můžete připravit rovněž jako špenát. Možností tedy máte celou řadu.

Recept na amarantové placičky: je to velmi jednoduché. Semínka amarantu stačí propláchnout a následně maximálně 30 minut vařit na mírném plameni, a to zhruba ve dvojnásobném množství vody. Tímto postupem získáte kaši, kterou ještě rozmixujete, dokořeníte dle chuti a pak už z ní jen usmažíte placičky.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Amarant
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*