Sezamová semínka: rozměry nepatrná, přesto účinná

Latinský název: Sesamum indicum

Sezamová semínka
Sezamová semínka

Sezamová semínka patří mezi zdravé potraviny, které nám dokážou pomoci s mnoha neduhy. Kde se ale tato vlastně berou? Pocházejí z lusků rostliny seznam indický (lat. Sesamum indicum). Ta ovšem neroste pouze v Indii, ale nachází se v mnoha tropických oblastech světa a aktuálně je díky své oblíbenosti také hojně pěstována. Sezamová semínka jsou každopádně zcela běžně dostupná i v českých obchodech, takže se jejich nákup neomezuje pouze na speciální krámky se zdravou výživou.

Sezamová semínka a jejich léčivé účinky

Pozitivní účinky sezamových semínek jsou pochopitelně dány obsahem účinných látek. Z nich musíme zmínit především kvalitní bílkoviny a esenciální mastné kyseliny, dále minerální látky (zejména železo), stopové prvky, vitamíny nebo beta karoten. Díky některým z těchto složek bývají často doporučována lidem, kteří nejedí maso, a to včetně veganů. Samozřejmě je však mohou konzumovat úplně všichni, neboť jejich kladné vlivy na lidské tělo jsou nepopiratelné. O jaké se konkrétně jedná?

Sezamová semínka jsou kupříkladu vhodná pro lidi trpící chudokrevností (anémií), neboť podporují tvorbu krve. Dále jsou doporučována ženám s nepravidelnou či silnou menstruací, stejně jako ženám v menopauze. U mužů se zase hovoří o vyšší plodnosti. Nezávisle na pohlaví je sezamová semínka vhodné konzumovat při osteoporóze, zácpě či horečce. Zároveň zlepšují imunitu a metabolismus a dovedou pomoci  při psychických potížích (např. depresích). Pozitivně působí i na srdce, cévy, ale také na vlasy a pokožku. Nenechte se tedy zmást nepatrnou velikostí, účinky jsou totiž vskutku významné.

Doporučujeme: sezamová semínka je vhodné konzumovat neloupaná, neboť s odstraněním povrchové slupky přicházejí o cenné vitamíny a minerální látky.

Na co sezamová semínka používat?

I když jsou účinky sezamových semínek opravdu významné, v českých kuchyních se zase tolik nepoužívají, což je jistě škoda. Připravit z nich totiž lze celá řada pokrmů. Za všechny jmenujme třeba sezamové máslo, pomazánku anebo pastu (tahina). Právě z ní se přitom vyrábějí cukrovinky jako chalva či baklava. Můžete je rovněž pražit, případně použít do salátů, zálivek či polévek. Zdravý a chuťově specifický je rovněž sezamový olej. A samozřejmě bývají hojně využívána jako posyp na pečivo.

Tip na závěr: výše zmínění vegani mohou drcená sezamová semínka používat jako náhražku vajec, neboť fungují dobře jako pojivo. Doplňme, že sezamové mléko je zdravou alternativou kravského mléka, přičemž jej mohou používat i lidé s nesnášenlivostí laktózy.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Sezamová semínka
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*