Papája: chutné ovoce s blahodárnými účinky

Latinský název: Carica papaya

Tropické ovoce Papaya
Papaya

Papája ještě nemá stálé místo v české kuchyni, což se ovšem začíná pomalu, ale jistě měnit. Nejenže je totiž zdravá, ale pokud je čerstvá a ideálně vychlazená, výtečně chutná. Plody lze konzumovat syrové, a to třeba nakrájené na plátky, případně lžičkou jako meloun, pojďme ale postupně..

Výskyt: jako původní domovina papáji obecné bývá označována Střední Amerika, resp. vlhká tropická pásma v této oblasti. Časem se však začala šířit do dalších tropických částí Země, na čemž měli podíl i evropští conquistadoři.

Popis a účinné látky: papája obecná je jediným druhem rodu papája, který je řazen do čeledi papájovitých. Jedná se o vytrvalou bylinu s dřevnatějící lodyhou, která dorůstá do výšky 10 metrů. Listy jsou velké a dlouze řapíkaté. Plodem je bobule, která může dosahovat hmotnosti i přes 2 kg. V jejím středu se nacházejí semínka. Plody přitom obsahují účinné látky jako vitamíny (zejména A a C), minerály (především draslík), kyselinu listovou, karotenoidy (lykopen) či papain, tedy enzym rozkládající bílkoviny.

Užitečné části: konzumovány jsou plody, často i včetně semínek.

Proč papáju konzumovat aneb zdravotní hlediska

První dobrou zprávou je, že papája (papaya), resp. její plod obsahuje minimum kalorií. Výše zmíněný enzym papain navíc díky svým vlastnostem působí kladně na trávící soustavu, neboť rozkládá bílkoviny. Zároveň dokáže zmírnit různé problémy s trávením, včetně plynatosti či zácpy, a působí protizánětlivě. Zmínit musíme rovněž antioxidační účinky, protože papája neutralizuje nadbytek volných radikálů, čímž zpomaluje proces stárnutí. Podle některých studií tedy může bránit i rozvoji Alzheimerovy choroby.

Konzumace tohoto ovoce také posiluje imunitu organismu a zvyšuje vitalitu. Neméně důležité jsou pozitivní účinky na srdce a krevní oběh, protože mj. zvyšuje hladinu HDL-cholesterolu. Plody papáji umí pomoci i s prevencí proti infarktu či mrtvici a uváděny jsou rovněž protirakovinné účinky. Papain má navíc kladný vliv na pokožku, kterou dokáže vyživovat. Z toho důvodu není překvapující, že bývá součástí některých kosmetických výrobků.

Tip na zdravé smoothie s papayou: Vyzkoušejte náš recept na zdravé, čerstvé smoothie s papyou a hruškou – recept najdeme na následujícím odkazu: https://www.bylinkovo.cz/hruskovo-papayove-tropicke-smoothie/

Využití plodů papáji v kuchyni

Papája ještě nemá stálé místo v české kuchyni, což se ovšem začíná pomalu, ale jistě měnit. Nejenže je totiž zdravá, ale pokud je čerstvá a ideálně vychlazená, výtečně chutná. Plody lze konzumovat syrové, a to třeba nakrájené na plátky, případně lžičkou jako meloun. Papáju ovšem můžete použít i jako ingredienci k přípravě ovocných nápojů, salátů, džemů, dezertů nebo kompotů. Navíc je možné konzumovat i semínka, která jsou rovněž velice zdravá, mají ovšem poněkud pálivější chuť.

Recept na zdravou snídani s papájou: müsli dle chuti smícháte se 2 lžícemi sušené papáji, manga a kokosových lupínků, 1 lžící rozinek a zalijete cca 500 ml kravského, rýžového či sojového mléka. Necháte vychladit a následně nakrájíte na kostičky čerstvou papáju, mango (lze použít i kiwi), smícháte s připravenou směsí a můžete zalít 4 lžícemi medu.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Papája: chutné ovoce
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*