Seznam všech vitamínů pro lidské zdraví

Vitamíny jako urychlovače reakcí v organismu
Seznam vitamínů

Kromě bílkovin, sacharidů a tuků potřebuje lidské tělo také další podstatné látky pro život. Jedná se především o vitamíny a minerály, které tedy musí být nedílnou součástí stravy člověka. Obsaženy jsou přitom v mnoha potravinách. V současné době si lze sice i pořídit nejrůznější doplňky stravy, jež tyto látky obsahují, nicméně ideální jsou v přirozené podobě v potravinách. Navíc platí, že při pestré stravě takovéto doplňky nepotřebujeme, protože tyto látky přijímáme v dostatečném množství.

Vitamíny jako urychlovače reakcí v organismu

Vitamíny jsou katalyzátorem biochemických reakcí. Významně se tedy podílejí na metabolismu výše zmíněných bílkovin, sacharidů a tuků, ale mají také mnoho dalších funkcí. Existuje přitom 13 základních vitamínů, které bychom měli přijímat v dostatečném množství. Jinak totiž hrozí tzv. avitaminóza, jež člověku může způsobit mnoho zdravotních komplikací. Musíme ovšem také upozornit, že existují i případy předávkování vitamíny, tedy tzv. hypervitaminóza.

  • Vitamín A. Vyskytuje se v živočišných produktech, ale také v barevné, především oranžové a tmavě zelené zelenině. Podílí se např. na kvalitě zraku, kostí a kůže i na regeneraci svalů.
  • Vitamín B1 (tiamin). Obsahují ho klíčky obilovin, pseudoobiloviny, hnědá rýže, vepřové maso nebo vnitřnosti.Tělu přitom pomáhá přeměňovat sacharidy v energii.
  • Vitamín B2 (riboflavin). Nalezneme jej v živočišných produktech, luštěninách či klíčcích rostlin. Opět pomáhá přeměnit sacharidy v energii, ale navíc také rozkládat bílkoviny.
  • Vitamín B3 (niacin). Vyskytuje se nejen v mase, obsahují jej i houby či řepa. Výrazně se podílí na látkové přeměně, využití sacharidů a bílkovin i na správném fungování trávící soustavy.
  • Vitamín B5 (kyselina pantotenová). Vnitřnosti, mléko, vejce, semínka či pseudoobiloviny obsahují vitamín B5, jenž se podílí na metabolických procesech.
  • Vitamín B6 (pyridoxin). Obsažen je v mase, mléce, luštěninách či klíčcích obilovin. Podílí se na účincích vitamínů B1 a B2, kardiovaskulárního a trávícího systému či produkci protilátek.
  • Vitamín B9 (kyselina listová). Nalezneme ho především v listové zelenině. Vliv má na metabolismu bílkovin a podstatný je pro tvorbu červených krvinek, tedy roznašečů kyslíku.
  • Vitamín B12 (kobalamin). Obsahují ho hlavně živočišné produkty, ale také chlorela, miso či lahůdkové droždí. Podstatný je pro krvetvorbu a fungování nervové soustavy.
  • Vitamín C (kyselina askorbová). Vyskytuje se v zelenině a ovoci (zejména v citrusech). Je silným antioxidantem, podílí se na oxidaci živin, tvorbě bílých krvinek i zdraví kostí a zubů.
  • Vitamín D. Zdrojem jsou vejce, mléko, rybí tuk, ale také sluneční paprsky. Podstatný je pro metabolismus vápníku a fosforu, takže má zásadní vliv na tvorbu a zdraví kostí.
  • Vitamín E (tokoferol). Obsahují ho rostlinné oleje (ze semen či ovoce) i živočišné tuky. Doporučován je jako silný antioxidant či ke správné funkci kardiovaskulárního systému.
  • Vitamín H či B7 (biotin). Najdeme ho v ořeších, lahůdkovém droždí nebo špenátu. Podílí se na přeměně potravy v energii i na růstu a dělení buněk.
  • Vitamín K. Jeho zdrojem je především listová zelenina. Člověk ho potřebuje zejména kvůli podstatnému vlivu na srážlivost krve a mineralizaci kostí.
Sdílet příspěvek:

Ricinový olej: zdroj zdraví a krásy celého těla

Nápoje a oleje
12/01/2024 Petr Sivok 0
Ricinový olej je vyráběn ze semen skočce obecného neboli ricinovníku (Ricinus communis), přičemž obsahuje značné množství mastných kyselin. Jeho uplatnění je tedy opravdu široké. Používá se kupříkladu při výrobě barviv, plastů, vosků či maziv. Na [...]

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*