Mango: tropické ovoce s mnoha kladnými účinky

Mango: tropické ovoce
Mango

Mango je tropické ovoce, které se už po nějaký ten pátek zabydlelo i na pultech českých obchodů. Nejprve však musí být sklizeno z mangovníku, což je stálezelený strom z čeledi ledviníkovitých, jehož původní domovina bývá často kladena do jižní a někdy i do jihovýchodní Asie. Plody mohou dosahovat hmotnosti až 2 kg, zmínit ovšem musíme především jejich pozitivní zdravotní účinky, pro které by neměly alespoň jednou za čas chybět v žádné domácnosti.

Jaké jsou účinky manga na zdraví?

Mango patří mezi perfektní zdroj mnoha účinných látek. Vyzdvihnout musíme především vitamíny A, B, C či E, beta-karoten (provitamín A), vlákninu či některé minerály jako např. draslík, fosfor a vápník. Mnohé z těchto látek působí jako antioxidanty, což znamená, že dovedou chránit před volnými radikály, stejně jako před stárnutím a degenerací buněk, takže se podílí na omlazení těla. S pomocí manga můžete navíc účinně pročistit celý organismus, a to i díky přítomnosti již zmíněného draslíku, jenž dovede regulovat vodní režim v těle.

Pokud vás trápí nervozita, nespavost, podrážděnost a další psychické potíže včetně depresí, také při těchto komplikacích vám můžeme konzumaci manga vřele doporučit. A nejen při nich. Plod mangovníku je výtečný i pro prevenci různých běžných nemocí (např. chřipky), neboť se podílí na zvýšené imunitě organismu. Zároveň zajišťuje zdraví kostí, ale také pokožky a vlasové pokrývky hlavy. Kladný vliv má rovněž na zrak a funkci štítné žlázy. Doplňme, že nemá ani vysoké množství kalorií, takže držíte-li dietu, můžete jej bez problémů zařadit do svého jídelníčku.

Měli byste vědět: mango byste neměli používat až přespříliš, neboť díky vysokému obsahu vitamínu A by mohlo dojít k tzv. hypervitaminóze. Navíc se jedná o výrazný alergen, a to především díky kůře.

Kuchyňské využití manga. Co si z něj připravit?

Možností máte opravdu velké množství, neboť se jedná o velmi šťavnaté ovoce s příjemnou chutí. Tak jako u jiných plodů samozřejmě platí, že ideálně byste jej měli konzumovat zralé a co možná nejvíce čerstvé. Klidně si jej tedy dejte jen tak bez jakékoli tepelné úpravy či kombinace s jinými potravinami. Využít jej ovšem lze i k přípravě zdravých salátů či k dochucení různých pokrmů. Navíc se jedná o výtečnou surovinu pro výrobu džemů, kompotů a marmelád. V neposlední řadě mango představuje i perfektní ovoce do různých nápojů.

Recept na zdravý ovocný salát s mangem: nejprve mango oloupete a spolu s ním dva banány a pomeranče.Tyto ingredience pak ještě se dvěma jablky nakrájejte a vložte do větší misky. Následně totiž budete přidávat hroznové víno (cca 300 až 400 g), ananas a mandarinky. Dvě poslední suroviny mohou být klidně kompotovány (stačí vždy jedna konzerva). Pak už jen dáte vychladit a před servírováním můžete dochutit a dozdobit šlehačkou.

Tip na nákup: pokud chcete najít mango levnějim vyzkoušejte zejména v zimních a jarních měsících vietnamské večerky, ceny jsou občas řádově nižší (nemusí to být samozřejmě pravidlo).

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Mango: tropické ovoce
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*