Kuskus: stále populárnější exotická potravina

Kuskus jako zdravá potravina
Kuskus s rajčaty

Kuskus patří mezi potraviny, které jsou hojně využívány na severu afrického kontinentu, kde je konzumován již velmi dlouho. Jde vlastně o kuličky z ječmene, pšenice či prosa, které vznikají spařováním a tvarováním krupice z těchto obilovin. Kuskus se v průběhu let dostal i do Evropy, kde se poměrně uchytil a dnes je běžně používán při přípravě nejrůznějších pokrmů. Kromě chuti totiž obsahuje nejen základní složky jídelníčku (bílkoviny, sacharidy, tuky), ale také vitamíny (B, E a K) a minerály (železo, hořčík, vápník, sodík, měď, zinek atd.). Nacházejí se v něm rovněž omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, které jsou esenciální. Lidské tělo si je tedy neumí vyrobit samo.

Kuskus jako zdravá potravina

Předně doporučujeme používat celozrnný kuskus, který je lépe stravitelný a zdravější. S jeho pomocí tedy např. můžete zhubnout. Obsahuje sice velké množství sacharidů, na druhou stranu i v menším množství dokáže zasytit. Navíc podporuje trávení, čistí trávící soustavu, urychluje metabolismus a normalizuje hladinu cukru v krvi. To vše samozřejmě může mít vliv na přebytečné kilogramy. Díky nízkému glykemickému indexu je přitom vhodnou potravinou i před fyzickou aktivitou.

K čemu kuskus využít v kuchyni?

Předně vás jistě potěší velmi jednoduchá a rychlá příprava kuskusu (viz níže). Další velkou výhodou je možnost pestrého využití, neboť perfektně chutná na slaný způsob, ale také na sladko či na kyselo. Můžete jej také použít jako hlavní chod i přílohu. Konkrétně bývá využíván k různým druhům zeleniny (např. rajčata, cuketa, dýně či zelí), ale také k většině druhů masa. Vynikající je však i jako studený do salátů, případně s mlékem, ořechy nebo rozinkami. Záleží tedy pouze na vás.

Jak si kuskus připravit?

Jak už jsme naznačili, začnete-li používat kuskus, práci v kuchyni si rozhodně neztížíte. Tato potravina se totiž nevaří, ale pouze ji zalijete horkou vodou či něčím vařícím (např. mlékem či vývarem). Veškeré kuličky by samozřejmě měly být potopené a takto zalité byste je měli nechat cca čtvrt hodiny pod pokličkou. Kuskus nabobtná a nabude na objemu. Následně ho už jen dochutíte a můžete konzumovat. Pokud tedy nemáte pravidelně čas na vaření, může vám vytrhnout trn z paty.

Recept na kuskus se zeleninou na kari: nejprve si dle návodu výše připravíte 2 šálky (celozrnného) kuskusu (použijte horký vývar). Vedle zatím na pánvi rozehřejete olej (např. olivový) a dáte opéct 1 cibuli nakrájenou na kostičky. Dále nakrájíte dvě červené papriky a 8 cherry rajčátek a připravíte si sterilovaný hrášek v plechovce s mrkví. Vše dáte na pánev a přidáte 2 stroužky prolisovaného česneku. Necháte podusit a pak dosolíte (ideálně mořskou solí), opepříte a dochutíte kari kořením.

Kontrola článku:
Datum
Článek o
Kuskus
Hodnocení autora
51star1star1star1star1star

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*