Jáhly: potravina, kterou je velmi zdravé zařadit do jídelníčku

Jáhly se sušenými rajčaty

Jáhly jsou potravinou, která se získává loupáním prosa (Panicum), tedy obilniny z čeledi lipnicovitých, která se v minulosti rozšířila z východní a jižní Asie na západ. Samotné jáhly jsou malé žluté kuličky, které jsou velké zhruba jeden milimetr. Naši předci je přitom konzumovali poměrně hojně (i když spíše při svátečních hostinách), ale postupně byly z českých kuchyní vytlačeny jinými surovinami (např. rýží). V současné době se ovšem zase začínají stávat středem zájmu, takže na ně můžete narazit stále častěji i na pultech obchodů či v restauracích.

Jak jsou na tom jáhly z hlediska zdraví?

Jáhly obsahují velké množství účinných látek, přičemž se jedná především o minerály. Vyskytuje se v ně kupříkladu draslík, železo, zinek anebo hořčík. Obsahují ale také sacharidy, vlákninu a vitamíny ze skupiny B-komplex. V jáhlech se naopak nevyskytuje lepek (gluten), takže jsou ideální kuchyňskou ingrediencí při bezlepkové dietě. Hodí se tedy pro celiaky, ale jsou i vhodnou potravinou pro sportovce a kojence (především mezi čtvrtým a šestým měsícem života).

Jáhly jsou navíc zásadité, takže vyrovnávají pH v organismu. Většina základních potravin v západní stravě totiž zakyseluje. Díky vysokému obsahu účinných látek bývají doporučovány i při rekonvalescenci, jíž mohou pomoci urychlit. Pozitivně působí rovněž při trávicích potížích, takže pokud vás sužují problémy se zažíváním, zařaďte je alespoň jednou za čas do jídelníčku. Někdy navíc bývají zmiňovány jako vhodná potraviny pro jedince s diabetem.

Jáhly jako kuchyňská ingredience

Jáhly si dnes jednoduše pořídíte v prodejnách se zdravou výživou, v supermarketech i větších obchodech. Vyloupaná semínka prosa lze vařit či dusit a následně je použít jako přílohu. Ostatně v dřívějších dobách byly v podobě kaše nejčastěji využívány právě tímto způsobem, tradičně se ale přidávaly také do polévek. Jejich uplatnění je ovšem daleko širší. Jáhly se přidávají rovněž do různých omáček a hodí se rovněž do nádivek. Využít je navíc lze i ve sladkých pokrmech. Velmi oblíbený je např. tradiční jáhelník, a to třeba se švestkami nebo jablky.

Jak si jáhly připravit? Vyloupaná semínka prosa musíte nejprve pořádně umýt a následně raději vícekrát spařit horkou vodou. Jinak totiž budou mít poněkud nahořklou a trpkou chuť. Vaří se přitom v mléce či osolené vodě, a to v poměru 1 ku 2.

Jak pěstovat proso?

Proso je poměrně náročné na pěstování, což byl ostatně jeden z důvodů, proč byly jáhly z českých kuchyní vytlačeny rýží. Ve středověku totiž byly dosti drahé. V každém případě je proso teplomilnou rostlinou, která je odolná proti vysokým teplotám. Má ale krátkou vegetační dobu, takže při teplých létech jej lze pěstovat i ve vyšších polohách. Rostlině vyhovují středně těžké a písčitohlinité půdy. Zpočátku přitom roste poměrně pomalu, takže ji nedělá dobře plevel. Náročnost pěstování prosa ostatně spočívá právě v tom, že se musí často odplevelovat.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*